1. Allmänt
Dessa bestämmelser har utarbetats av Almega Hemserviceföretagen och upprättats per den 25 maj 2009. För städtjänsten gäller konsumenttjänstlagen (1985:716) och vad som föreskrivs nedan i dessa bestämmelser.
Med beställare avses i detta avtal den som beställt tjänsten eller den för vars räkning tjänsten utförs. Med
leverantör avses den som utför tjänsten. Kontraktsvillkoren gäller för mellan parterna avtalade tjänster. Omfattningen av och övriga villkor för dessa tjänster avtalas särskilt mellan parterna.
2. Uppdraget mm
Leverantören skall utföra arbetet fackmässigt. Leverantören skall också med tillbörlig omsorg ta tillvara beställarens intressen och samråda med beställaren i den utsträckning som behövs och är möjligt.
Beställaren skall tillhandahålla utrustning för tjänstens utförande såsom strykjärn, dammsugare med tillbehör
mm. Beställare skall tillse att material såsom moppar och
microdukar som används av leverantören vid tjänstetillfället tvättas mellan entreprenadtillfällena.
3. Tillträde – iordningställande
Beställaren skall lämna erforderligt tillträde samt se till att arbetsplatsen är i sådant skick att arbetet kan utföras.
4. Kontraktstid
Kontraktet gäller under avtalad kontraktstid med en ömsesidig uppsägningstid om två månader till kontraktstidens utgång. Om kontraktet inte sägs upp av endera parten, övergår det till att gälla tills vidare med en ömsesidig uppsägningstid om två månader.
5. Betalningsvillkor
Leverantören fakturerar månadsvis i efterhand för utfört arbete. Betalning sker till leverantörens post- eller bankgirokonto.
Betalning skall ske 10 dagar efter fakturadatum. Tilläggstjänster faktureras löpande av leverantören och
betalning skall vara leverantören till handa senast 10 dagar efter fakturadatum.
Det ligger på kundens ansvar att kontrollera så att tak för skattereduktion ej överstigits. För det fall skattereduktion har nyttjats fullt ut är kunden ersättningsskyldig för de kostnader detta åsamkar leverantören.
Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta enligt lag.